Komisyon ücretini geri isteyen tüketiciye taahhütname şoku
Kredi kullanırken ödedikleri komisyon ve ücretler için dava açan tüketicilere, bankalardan şok hamle geldi. Bankalar ‘komisyon alınır’ hükmü bulunan sözleşmeleri mahkemeye sununca, tüketicinin umutları söndü
YARGITAY’IN emsal kararları üzerine, geçtiğimiz yıl adeta bankaları dava yağmuruna tutan milyonlarca tüketici, bankaların taahhütname kozu ile karşı karşıya kaldı. Bankalar, Tüketici Mahkemeleri’ne kredi kullanırken müşterilerine imzalattıkları ‘komisyon ve ücret ödemeyi kabul ediyorum’ ifadelerinin yer aldığı taahhütnameleri sundu. Taahhütnameler, son 10 yılda bireysel kredi kullanan yaklaşık 12 milyon vatandaşın komisyonları geri alabilme umudunu söndürdü. Yargıtay’ın vermiş olduğu kararlar doğrultusunda, 2012 yılında binlerce vatandaş, son 10 yılda bankalara ödedikleri komisyon ve ücretleri tahsil edebilmek için tüketici mahkemelerine dava açmıştı. Tüketici Mahkemeleri bu kapsamda açılan davalarla ilgili olarak davalı bankalardan savunma istedi. Bankalar da dava açan tüketicilerin sözleşme ile taahhütnamelerini çıkararak tüketici mahkemelerine gönderdi. Bankaların, tüketici mahkemelerine sunduğu sözleşme ve taahhütnameler, bireysel kredi başvurusu esnasında tüketicilere imzalatılmış.
‘Tüketici ödemeyi kabul etti’
İmza altına alınan belgelerde ise kullanılan kredi karşılığında, tüketicinin her türlü komisyon ve ücreti ödeyeceğine ilişkin hükümler bulunuyor. Tüketicilerin, bir anlamda komisyon ve ücret ödemeyi kabul ettiği belgelerle tescillenmiş oldu. Mahkemeler sözleşmeler nedeniyle tüketiciler lehine karar alamıyor. Aynı kapsamda açılan bazı davalarda ise bankalar mahkemeye sözleşme sunamadı. Söz konusu kredilerin 2008 öncesine ait olduğu öğrenildi. Bazı bankaların sözleşmeleri bulamadıkları için mahkemeye sunamadığı bildirildi.
31 kalem ücret ve komisyon alınıyor
GÜMRÜK ve Ticaret Bakanlığı’nın hazırladığı yeni tüketici kanunu taslağına ilişkin çalışmalar ise devam ediyor. Taslakla ilgili olarak bankaların dışında tüketici derneklerinden de görüşler geldi. Görüşler doğrultusunda taslak yeniden ele alınarak Bakanlar Kurulu’na sunulacak. Tüketici Genel Müdürlüğü’nün taslak aşamasında yapmış olduğu araştırmada, bankaların tüketicilerden 31 ayrı kalemde ücret ve komisyon tahsil ettiği tespit edilmişti.
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.