Otizmli çocukların sınırları ABA ve spor eğitimiyle genişliyor
Uzmanlar, otizmli çocukların spor sayesinde sosyal iletişimlerinin arttığını, hiperaktivite ve uyku sorunlarının da azaldığını vurguladı.
Otizmlilerin eğitiminde bilimselliği kanıtlanmış tek yöntem olan ABA (Applied Behavior Analysis-Uygulamalı Davranış Analizi) terapisini uygulayan Algı ABA Terapi Merkezi’nin Beden Eğitimi Öğretmeni Ömer Erkan, öncelikle öğrencilerin belirli testlerden geçirerek güçlendirilmesi gereken yönlerini öğrendiklerini söyledi.
Erkan, sporun otizmli çocukların aileleri dışında değişik sosyal ortamlara girmesine, farklı insanlarla iletişim kurmasına, kurallar çerçevesinde hareket etmesine olanak sağladığını belirterek, “Spor yapan otizmli çocukların doğayı ve çevreyi algılamalarının değiştiği ve farkındalıklarının arttığı saptanmıştır” dedi. Spor sayesinde hem bedensel hem ruhsal bir rahatlanma sağlanması nedeniyle otizmli çocuklarda sık görülen hiperaktivite ve uyku sorunlarının azaldığını vurgulayan Erkan, çocukların performanslarının da eskiye oranla daha iyi olduğunu söyledi.
Otizmli çocukların basketbol, ip atlama, yüzme, tenis gibi sporlarda büyük kas becerilerinin kullanılmasını gerektiren bazı hareketleri daha güç öğrendiklerinin, küçük kas becerilerinde de zayıf olduklarının, yaşıtlarıyla çok seyrek iletişime girdiklerinin altını çizen Erkan, sporun etkilerini şöyle sıraladı:
-Otizmli çocuklarda kasların güçlenmesi el göz ve denge koordinasyonunun artması ve gelişmesini sağlar.
-Vücutlarını tanırlar.
-Beden dili, jest mimik kullanmalarına katkı sağlar.
-Bireyin ihtiyacı olan uyaranları hareket çalışmalarıyla merkezi sinir sistemine iter.
-Kazandıkları becerileri günlük hayata aktarma becerisini geliştirirler.
-Hayata bağlanmalarına yardımcı olur.
-Yaşam kalitelerini yükseltmekte rol oynar.
Erkan, “Bu nedenle otizmli çocuklarda hareket geliştikçe oyun oynama becerileri, iletişim becerileri, yaşıtlarıyla kaynaşma ve materyal kullanımı, dikkat süresi ve anlama dilinin gelişimi artmaktadır. Ayrıca otizmli çocukların sportif eğitimlerde bağımsız olarak birtakım becerileri artmakta ve sosyal uyumsuzlukları çözebilmektedir. Bu yüzden çocuğun hareket eğitimini ve sporu hayatının bir parçası haline getirmeliyiz” diye konuştu.
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.