İhsan bey 25 yıldır oto boya sektöründe oldukça tecrübeli bir esnaf. Hem servislere hem de sanayiye hizmet veriyor.
İhsan beyden sektöre yön veren belli başlı dört büyük firma olduğunu öğreniyoruz. Bu firmalar servis ve Sanayilerin boya ihtiyacının %90’ından fazlasını temin ediyor. Birkaç yerli firma ve diğer küçük birkaç yabancı firma da var. Ancak boya sektörüne bu firmalar yön veriyor. Üzerinde 100 ün üzerinde boyanın bulunduğu mix makineleriyle hazırlanıyor boyalar. İhsan bey “her aracın üzerinde fabrika çıkışı boya kodları mevcuttur diyor.” Bilgisayarlı terazilere bu kod numaraları yazıldığında formülü veriyor ve boya karışım olarak hazırlanıyor. Daha sonra gerekli harter (sertleştirici )ve tiner ilaveleri yapılarak mutlaka boya tabancası denilen pistoleler ile uygulanması gerekiyor.
Parfümle girmek yasak
İhsan bey’den boya hazırlamanın bir uzmanlık işi olduğunu öğrendik. Boya her ne kadar formüle göre yapılsa da aracın üzerindeki renge göre mutlaka oynamalar yapmak gerekiyor. Bazen bir aracın boyasını tutturmak saatler alabiliyor. Aracı boyaya hazırlamanın da büyük bir sabır ve emek gerektirdiğini bunun macun aşamasının ayrı bir sıkıntı, astar aşamasının ayrı sıkıntıları var.Tabi bir de zımpara ile zeminin boyaya hazırlanması ki en zor ve sıkıntılı kısmını da bu oluşturuyor. Aracı boyaya hazırlandıktan sonra da işin bitmediğini bu aşamadan sonra da ayrı bir emek gerektirdiğini öğrendik. Mutlaka tozdan arındırılmış ve araçlar için özel hazırlanmış devasa boya fırınlarında bu işin yapılması gerekiyor. Hatta boyahanelere parfümle girmenin dahi yasak olduğunu öğrendik. Bunun sebebini İhsan beye sorduğumuzda parfümlerlerde silikon denen bir kimyasalın olduğunu ve bunun boya yapılacak yüzeye yapıştığını ve boyanın yüzeye yapışmasını engellediğini söylüyor. Göz göz açılmalara sebep olduğundan bütün aracın yeni baştan boyaya hazırlanması gerekiyor. O yüzden boyahanelere müşterilerin girmesi yasaklanmış. Hatta boyahanelere boya elemanları dışında kimseyi almıyorlar. Bunun dışında onlarca boya kusuruna sebep olan hususun olduğunu ve bu şarlardan birinin eksik olması durumunda bile bütün emeklerin boşa gidiyor ve aracın yeni baştan hazırlanması gerekiyormuş.
Aracınızı gün ışığında alın
İhsan bey’den boya hazırlamanın bir uzmanlık işi olduğunu öğrendik. Boya her ne kadar formüle göre yapılsa da aracın üzerindeki renge göre mutlaka oynamalar yapmak gerekiyor. Bazen bir aracın boyasını tutturmak saatler alabiliyor. Aracı boyaya hazırlamanın da büyük bir sabır ve emek gerektirdiğini bunun macun aşamasının ayrı bir sıkıntı, astar aşamasının ayrı sıkıntıları var.Tabi bir de zımpara ile zeminin boyaya hazırlanması ki en zor ve sıkıntılı kısmını da bu oluşturuyor. Aracı boyaya hazırlandıktan sonra da işin bitmediğini bu aşamadan sonra da ayrı bir emek gerektirdiğini öğrendik. Mutlaka tozdan arındırılmış ve araçlar için özel hazırlanmış devasa boya fırınlarında bu işin yapılması gerekiyor. Hatta boyahanelere parfümle girmenin dahi yasak olduğunu öğrendik. Bunun sebebini İhsan beye sorduğumuzda parfümlerlerde silikon denen bir kimyasalın olduğunu ve bunun boya yapılacak yüzeye yapıştığını ve boyanın yüzeye yapışmasını engellediğini söylüyor. Göz göz açılmalara sebep olduğundan bütün aracın yeni baştan boyaya hazırlanması gerekiyor. O yüzden boyahanelere müşterilerin girmesi yasaklanmış. Hatta boyahanelere boya elemanları dışında kimseyi almıyorlar. Bunun dışında onlarca boya kusuruna sebep olan hususun olduğunu ve bu şarlardan birinin eksik olması durumunda bile bütün emeklerin boşa gidiyor ve aracın yeni baştan hazırlanması gerekiyormuş.
Aracınızı gün ışığında alın
İhsan bey son olarak okuyucularımız için şu bilgiyi veriyor; “Aracınızı kusursuz bir şekilde boyanmış olarak almak istiyorsanız. Araç teslim süresi ile ilgili servisleri ve boyacıları sık boğaz etmemek gerekir. Bırakın boya hazırlamayı, boyanın kuruması için bile belli bir süreye ihtiyaç vardır. Sabırlı olmak bu işin olmazsa olmazıdır. Bildiğiniz ve emin olduğunuz servis ve boyahanelerde bu işi yaptırmanızda fayda var. Aksi halde en basiti renk sapması dediğimiz kusurlarla dolu bir araçla dolaşmak zorunda kalırsınız. Renk sapmalarını ve boya kusurlarını görebilmek içinde mutlaka aracı gün ışığında konrol ederek teslim almanızda fayda var.”
Basit gibi gibi görünen bir boya işleminin ne kadar emek ve sabır gerektiren bir iş olduğunu öğrenmiş oluyoruz.
Haber : Gürkan Kartal