Çağlayan, "10 sene önce söyleseniz ben de gülerdim. Ama Türkiye, otomobilini de, uçağını da yapacak noktaya geldi. Türkiye, bu otomobili yapacak ama yapacak ama yapacak. Bunun en az yüzde 85'i benim ülkemde üretilecek. Üretir miyiz? Her türlü imkanımız var. Babayiğit arayışımız devam ediyor. Aday var, adaylar var.” dedi.
Ekonomi Gazetecileri Derneği (EGD)’nin geleneksel yılbaşı buluşması öncesi derneğin Yüksek İstişare Kurulu üyeleri ile bir araya gelen Zafer Çağlayan, güncel konularda değerlendirmelerde bulundu ve soruları cevapladı. Çağlayan toplantının başında, yıl sonu ihracat rakamı ile ilgili olarak, “Ocak sonunda gümrük rakamları açıklandığında Türkiye'nin ihracatı 151-152 milyar dolar seviyesinde olabilir. Kesin rakamları, Ankara’da yapacağımız açıklamada verececeğiz.” dedi.
Yerli otomobil konusundaki bir soru üzerine, bu konudaki hükümetin beklentisinin yanlış anlaşıldığından dert yanan Çağlayan, “Otomobil sektörü yüzde 56 ithalat bağımlısı. Biz bunun yüzde 44'ü içeride üretiyoruz. Öyle bir yan sanayimiz var ki bir aracın yüzde 85'ini yapabilecek yetkinliğine, teknolojiye, insan gücüne sahip. Yüzde 100’ünü yapacağız diye bir derdimiz de yok.” ifadelerini kullandı. Buradaki kasıtlarının; yerli tasarıma sahip, motor ve aktarma organlarının yurtiçinde üretilebildiği bir model olduğunu dile getiren Çağlayan, sektörün ihracatın lideri olmasına ragmen 2011’de otomotivde 6 milyar dolar açık verildiğini belirterek, “Fazla veren bir sektör son 2-3 yıldır açık vermeye başladı. Üretim için lisans vermiş otomobilciler Türkiye'ye motoru vermiyor, aktarma organını vermiyor. Sen git al sacı, kaportayı, vur düzelt, boya, getir şunu yerleştir. Biz bu sefer asıl teknolojik olan, yüksek katma değerli ürünü üretmek yerine, katma değeri düşük bir yapıya dönüşmüşüz.” şeklinde konuştu.
Çağlayan, elektrikli araç üretimi konusunda da bunda da önemli parçanın akü olduğunu vurguladı ve şunları söyledi:
“Elektrikli otomobilin eğer bataryasını Türkiye'de üretemiyorsak ben bu otomobilin yüzde 50'sini dışarıdan ithal etmiş duruma düşerim. Bataryayı ürettiğiniz zaman sadece otomobil bataryası üretmiyorsunuz. İletişim, uzay, havacılık bir çok teknolojide bunu kullanıyorsunuz. Burada başka bir detay var. Elektrikli araçların aküleri lityumdur. Bizim şu anda kanıtlanmış bir lityum rezervimiz yok. Bu bizim için bir talihsizlik. Ama biz bunu yapacaksak ki yapmak zorundayız, hammaddeyi nereden alacağız? Lityum nerede var; Zimbabve'de, Afganistan'da. Bunu yaparken de bugünden tedarik güvenliğimi sağlamak durumundayım.”