Hepimizin bildiği üzere Türkiye turizm bakımından çok özel bir konumda. Sizce İstanbul’un dünya ve Türkiye turizmindeki yeri nedir?
Ülkemiz sahip olduğu tarihi miras ve doğal güzellikleriyle dünya turizminde özel bir konumda. Hakkettiği ya da sahip olduğu imkanlara kıyasla olması gerek noktada değil belki ama sürekli bir ilerleme içinde. İstanbul’umuz da tabi ki çok büyük bir kültürel, tarihi geçmişe, büyük bir mirasa sahip. Türkiye turizmindeki yeri çok önemli. İstanbul – sahip olduğu turizm çeşitliliğinden dolayı - diğer şehirlerimize göre daha bir dört mevsim ziyaretçi alma imkanına sahip. Rakamlarla belirtirsek, yıl geneli için ülkemize gelen her dört turistten biri İstanbul’a gelmekte. Bu rakam kış dönemi için % 50 lere kadar varıyor.
İstanbul turizminin çeşitliliğinin arttırılmasına yönelik projeleriniz nelerdir? Örneğin kültür turizminin daha çok yaygınlaşması hakkında bir çalışmanız var mı?
İstanbul turizmde çeşitliliğin fazla olması gibi bir avantaja sahip. Kültür turizmi, sağlık turizmi, kongre turizmi bunların başlıcaları. Doğa, spor, eğlence, gastronomi gibi birçok çok turizm çeşidi de mevcut ve gelişmekte. Bunların yanında daha özel başlıklarda destinasyonlar oluşturmaya çalışıyoruz.
2011 yılı turist sayısı rakamsal olarak ne kadardır? 2012 yılı için turist sayısı olarak hedefiniz nedir?
2011 yılında İstanbul’a gelen yabancı ziyaretçi sayısı önceki yıla göre %16 artarak 8.057.879 olarak gerçekleşmiştir. 2012 yılında da Nisan sonu itibarıyla 2011 yılının aynı dönemine oranla %18 artış kaydedilmiş ve gelen yabancı ziyaretçi 2.424.400 olmuştur. 2012 için artışın % 15-20 seviyelerinde ve toplam rakamın da 9.500.000 civarında olacağını öngörmekteyiz.
Bakanımızın ileriye dönük 18 milyon turist hedefi için İstanbul’ un turizm alt yapısını yeterli buluyor musunuz? Bu konularda hangi kurumlarla iletişim içerisindesiniz ve çalışmalarınız nelerdir? Ne tür çalışmalar yapılıyor?
İstanbul’un turizm altyapısının sağlıklı bir şekilde arttığını, geliştiğini düşünmekteyiz. İstanbul 2000 yılında 2.349.500 yabancı ziyaretçiyi ağırlarken bugün bu rakam en kötü ihtimalle 9 milyonlara varacakmış görünüyor. Otel yatırımlarını incelersek bu artışa paralel olarak, sağlıklı bir şekilde arttığını görmekteyiz. Bu yeme içme tesisleri veya eğlence yerleri açısından da böyledir. Antalya’da örneğinde olduğu gibi, turist sayısındaki artış oranından daha fazla oranda artışla otel yatırımı gerçekleşmesi, sonuçta yüksek maliyetlerdeki bu yatırımların doluluk oranlarını koruma dolayısıyla fiyatları aşağı çekmesi, paket turlardan ibaret bir destinasyon haline gelme durumu, İstanbul için geçerli değildir. Gerek fiyat gerek kalite yönünden artış yaşayan turizm altyapımız bu sebeplerden sağlıklı bir gelişim içerisindedir diyebiliriz. Biz de turizm ile alakalı ilgili kamu kurumları ve sektör kuruluşları ile tam bir dayanışma ve ortak çalışma içerisindeyiz.
İstanbul’da, belediye ve sivil toplum örgütleriyle yürüttüğünüz çalışmalar var mı?
Sadece turizm değil kültürle de alakalı yani yaptığımız tüm çalışmalar için; belediye, sektör kurumları, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler vb… tüm kurumlarla hep bir birliktelik, ortak çalışma içerisinde olmak temel prensibimiz. Bu İstanbul’da çalışmanın bir zorunluluğudur.
İstanbul üniversitelerine İstanbul dersi koyma fikrinizi uygulayabildiniz mi?
Proje başarıyla devam ediyor. “Şehir ve Kültür: İstanbul” isimli ders kitabımızın da geliştirerek yeni baskılarını yapıyoruz. İstanbul Milli Eğitim İl Müdürlüğümüz de ilk ve orta öğretimde İstanbul konusunu ders olarak işliyor. Bu da bizim projemize ciddi bir alt yapı oluşturuyor.
İki ayda bir düzenli olarak yapılan Marmara Bölgesi Kültür ve İl Müdürleri toplantılarının İstanbul’a yansımaları nelerdir?
Turizm bölge olarak bir sinerji yaratabilir. Bölgede farklı şehirlerde yapılan iyi uygulamaların yaygınlaştırılmasında büyük yarar var. Bununla birlikte bölge çapında her şehrin birbirine gereksiniminin var olduğuna inanıyoruz.
Sizce, Turizm açısından İstanbul’un en büyük sorunu nedir? Bu konu ile ilgili çözüm önerileriniz nelerdir?
İstanbul’un en önemli sorunu şehir olarak diğer dünya şehirlerinde bağımsız olarak ve profesyonelce tanıtımını yapabilmesidir. Bu amaçla İstanbul’un bütün paydaşları birlikte çalışarak bir yapı tesis etmelidir.
Her yıl turizm ile ilgili ödüller veriyorsunuz. Yaratıcı proje ödülüne layık eser bulmakta zorluk çekildiği doğru mudur? Sizce bu konudaki sıkıntıların asıl sebebi nedir?
2008 yılından beri “İstanbul Turizm Ödülleri” başlığı altında dört dalda ödül vermekteyiz. Az sayıda kategoride ödül verince ince eleyip sık dokuyorsunuz. Seçici kurulumuz ödül verilecek kişiyi belirlemede son derece titiz davranıyor. Yaratıcı proje kategorisinde ödüle değer eser bulunamaması da bunun bir göstergesi aynı zamanda. Seçici kurul üyelerimiz yaratıcı projelerin peşinde olacak bu yıl. Umarım aynı sorunu yine yaşamayız. Bu vesile ile tekrar belirtmek isterim, İstanbul Turizm Ödülleri – 2011 için şu an tüm sektörden gelen ödül adayı önerilerini toplamaktayız. Yaratıcı Proje dalında da dahil dört dalda ödül önerilerini turizm ile ilgili herkesten bekliyoruz. Müdürlük web sitemizden öneriler gönderilebilir.
Röportaj: Gürkan Kartal
Turizm ve Otomotiv Bölüm Sorumlusu