NEDİR KOZMETİK?
Turhan Şahinoğlu: Kozmetik sektörü çok renkli, çok hareketli ve kendi bünyesi içerisinde birden fazla alana yayılmış, aynı bir ağacın dalları gibi olan kompleks bir yapıya sahiptir. Örnek verecek olursak, parfümünden renkli kozmetiğine yani makyaja, sonrasında, saç bakımından vücut bakımına, vücut bakımından el ayak tırnak bakımlarına gibi devam eden bir yapıya sahiptir. Bunun yanı sıra profesyonel olarak bu ürünlerin uygulama merkezleri olan güzellik merkezi gibi yerlerde de tesisat ve makine kullanımı ile beraber ayrı bir saha daha oluşmaktadır.
Daha profesyonel güzellik uygulamaları tedavi yöntemleri ve işlemlerinin olduğu bu yerler de sektörümüzün bir diğer koludur. Bir de sektörün kuaför ayağı vardır ki onu apayrı değerlendirmek gerekir. Kuaförlerimiz hizmetlerini, sanatkarlıklarını satarlar. Birde biz örneği vardır, belirli ürünleri alıp perakendelerde müşteriyle buluşturan ve buluşturduğu total tüketici içerisinde ortaya çıkan bir ticari alan söz konusudur. Bununla birlikte bir de işin mutfak kısmı var ki buna üretim ayağı diyoruz. Saymış olduğumuz bu dallara baktığımızda üretilen bu ürünlerin yapılandırma sürecinde büyük bir sanayi tarafı da ortaya çıkmaktadır.
KOZMETİK MODAYLA BAŞLAR
İstanbul Ticaret Odası Kozmetik Meslek Komitesi Başkanı Turhan Şahinoğlu, büyüklüğü yaklaşık 2 milyar 150 milyon dolar civarında olan Kozmetik sektörünün Türkiye pazarındaki mevcut 2 milyon civarındaki ürününün yüzde yetmişinin ithal markalardan oluştuğunu söyledi. Bu durumun sebebini modaya dayandıran Şahinoğlu şunları söyledi: Türkiye’de bu denli ithal malın neden kullanıldığını, tercihlerin bu yönde olmasının sebeplerini anlamak istediğimizde biraz geriye gitmemiz yeterli olacaktır. Görecek olduğumuz resim bu sektörün modayla başladığı olacaktır. “Moda yaratır kozmetik devam ettirir” bu şu demektir; Bugün parfüm markalarına bakın GİO ARMANİ, DOLCE GABBANA, VERSACE, GUCCİ, RALPH LAUREN gibi modanın dünya üzerinde isim yapmış markalarına rastlarsınız ve hepsi tekstil sektörünün devleridir. Bu markaların isim hakları kullanılıp kozmetik ürünleri üretilir ve international satış alanları oluşturulur. İnsanlar da tercihlerini bu markalardan yana kullanırlar.
ULUSLARARASI MARKAMIZ YOK
İTO Meslek Komitesi Başkanı Turhan Şahinoğlu sektörün içinde bulunduğu sıkıntılar ile ilgili şunları söyledi: Bugün önümüze baktığımızda maalesef ulusal markaları yaratamamış olduğumuzu görüyoruz. Bu durum her sektörün ortak problemi olmakla birlikte en büyük sıkıntıyı Kozmetik sektörü çekmektedir. Neden mi? Çünkü bizim tüketicilerimizin neredeyse tamamı kadınlardan oluşmakta. Bir kadına tamamen yerli x bir markayla dünyaca tanınan diğer bir x markayı sunduğunuzda bu iki ürünün özellikleri, analiz testleri ortak dahi olsa hatta ve hatta yerli x marka daha kaliteli içeriğe sahip dahi olsa tüketici buna rağmen ithal x markayı tercih edecektir. Bu şu demektir. Biz aslında ürün satmıyoruz, biz gelecek satıyoruz. Hayallerindeki kadın olma fırsatını satıyoruz. Maalesef biz bu hayali satarken ulusal markalarımızın olmayışı ve bu markaların arkasına koyabileceğimiz güçlü bir pazarlama marketing bütçemizin olmaması sektörümüzün önünü tıkayıp bizlere ciddi sıkıntılar yaşatmaktadır. Bu ülkeden ulusal markalar çıkmadığı sürece maalesef bizler fasoncu olmak zorundayız.
DEVLETTEN DESTEK İSTİYORUZ
Bugün uluslararası marka yaratma konusunda en rahat çalışabilecek ve sonuç alacak en önemli sektörlerin başında Kozmetik sektörünün geldiğini söyleyen Şahinoğlu şunları söyledi: Bugün Devletimizin, Türk Hava Yolarının dünya üzerinde yapmış olduğu reklamın, sadece bir tanesinin sahip olduğu bütçeyi bizim sektörümüzde parfüm markası yaratma konusunda harcadığını düşünelim bizler eminiz ki muhteşem sonuçlar alacağız. Çünkü bugün THY destinasyonu olmayan bir ülke vatandaşı farz edelim Angola’da yaşayan bir insan için THY ile ilgili gördüğü reklam önemli değilken, bizim x parfüm markamızı o kadın da alıp kullanacaktır, çünkü bu ürün her yere ulaşma imkanına sahiptir.
Şahin KESKİN