Başkan Mehmet Erdoğan başkanlık sürecini ve müzenin alt yapısının oluşturulma aşamasını şöyle anlattı; “Ben seçileli bir yıl oldu. Seçildiğimiz tarihte Türk Otobüs Müzesi'ni, kuracağımızın sözünü vermiştik. Bununla ilgili, bazı kolaylıklardan istifade edebilmek adına şimdi vakıf kuruyoruz. ‘Türkiye Otobüsçüler Eğitim ve Sağlık Vakfı’. Vakıf kuruldu gibi. Haziran ayı içerisinde, mahkemesi var. Neticelendiğinde 6. ayın içinde vakıf kurulmuş olacak. Sektörün önemli isimleri var. İlk etapta kurucu üyelerin tamamı büyük firmaların sahipleri ve genel müdürlerinden oluştu. Vakıf kurulduktan sonra kültür bakanlığına özel müze statüsü almak için vakit geçirmeden müracaat edeceğiz. Müzenin alt yapısını oluşturmak adına ilk etapta bunu yapmamız gerekiyordu.”
Öte yandan Erdoğan sözlerine şöyle devam etti; "Müzenin yeri henüz tespit edilmedi. Ancak Haliç kıyısında müzelerin olduğu kıyı şeridinde bir yer olmasını bir yer istiyoruz.”
Müzede Konsept
Müzede konsept ve içeriğinin nasıl olacağıyla ilgili Erdoğan şunları kaydetti: "Öncelikle, bu konuda çok önemli bir uzmanla çalıştık. Müze Koordinatörlüğü için Deniz Kurmay Albay Ali Rıza İşipek'le anlaştık. Kendisi dünya çapında bir müzecidir. Deniz müzesinin de uzun yıllar müdürlüğünü yapmış, müzelerle ilgili arşivlere sahip bir abimiz. Onun desteği ile bayağı yol aldık. İlk etapta resimlerle arşiv oluşturuyoruz. Çok eski yıllara ait dökümanlar araştırıp buluyoruz. Bu meslek benim baba mesleğim. 55 senedir bu işi yapıyorum. Ama baktım ki sektörün herhangi bir dökümantasyonu, bir arşivi yok. En azından sektörün bir arşivinin çıkartılması adına, üyelerimizden eski tarihli resimlerini istedik. Bunları geçen haftalarda yaptığımız Busworld Fuarı ödül töreninde sergiledik. Şimdi elimizde bazı dökümanlar var. Mesela bunlardan en önemlisi; Türk otobüsçülüğüne ilk defa Osmanlı zamanı arşivlerinde, 1864 tarihinde, Osmanlı tebasından Hacı manuk adlı şahsa, Üsküdar’da 25 yıl sürekli işletme izni verildiğini gösterir belge.”
Doğum tarihi 29 Mart 1864
Başkan Mehmet Erdoğan Türk otobüsçülüğüyle ilgili şunları konuştu: “Biz o tarihi yani 29 mart 1864’ü Türk otobüsçülüğünün başlangıcı olarak alıyoruz. 2014 yılının mart ayında da 150. senesini kutlayacağız. O tarihte de hedefimiz Haliç kıyısında müzelerin olduğu bölgede biz de bir yer edinmek istiyoruz. Vakıf olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı'na müracaat edeceğiz. Önemli sponsorlarımız var. Üretici firmaların hepsi de bize katkıda bulunmak istiyorlar.” Yine bize bir belge gösterdi. Bakın bu 1923 yılına ait bir hisse senedi. 1923 yılında basılmış ve Londra Borsaları'nda da işlem görmüş. Dolayısıyla Türk otobüsçülüğünün nereden geldiğini yeni nesillere, gençlerimize göstermek istiyoruz.” dedi.
Projenin adı Bustanbul
Başkan Erdoğan projeyle ilgili sözlerine şunları ekledi: "Biliyorsunuz şu anda dünyanın en güzel otobüsleri Türkiye'de üretiliyor. Türk Otobüsçülük sektörü de bayağı mesafe katetti. Bu gelişimi, bunun tarihini gençlere göstermek adına, eski otobüsleri sıfırdan yaptırıp, bunlar 1950- 1960 model tarihi otobüsler olacak. Bu Otobüslerle İstanbul’un tarihi yerlerini gezdireceğiz. Bu proje ile ilgili İstanbul kalkınma ajansına müracaat ettik. Projemizin adı BUSTANBUL olacak. BUSTANBUL projesi ile eski tarihi otobüslerle, tarihi yerleri gezdirmek istiyoruz. Kalkınma ajansından bu projemiz geçerse, 4 adet eski model otobüsle böyle bir gezi düzenleyeceğiz. Daha sonra 8-10 adet eski model otobüsü, sergi alanımızda sergileyeceğiz.”
1950'li yıllarda otobüslerde film gösteriliyordu
1950'li yıllarda otobüslerde film gösteriliyordu
Başkan ilginç bir konudan daha bahsetti ve şunları anlattı: “Şu an birçok otobüsün koltuk arkalarında televizyon ekranları var. Geçmişte de firma sahiplerimizden bir tanesi adını da vereyim Civan Otobüsleri bundan tam 50-60 yıl önce yani 1950’li 60’lı yıllarda otobüsün içinde sinema gösterimi yapmış. İşte bu sinema makinesi ve 8 milimetrelik filmlerini de müzemize bağışladı. Şoförün hemen arkasında perdeyi indirmiş, en arka koltuğa da sinema makinesini koymuş, film göstermişler. Yani Türk otobüsçüsü hizmet etmede ve yolcunun takdirini kazanmak için çok şeyler yapmıştırlar. Tabi klimanın olmadığı kaloriferlerin olmadığı otobüslerden bugünkü teknoloji harikası otobüslere gelindi. Bu süreci genç nesillere göstermek istiyoruz. Burada amacımız insanları gençleri toplu taşımaya yönlendirmek , ülkemizin oldukça büyük bir cari açığı var. Mazot, benzin bu açıktaki en büyük maliyet kalemlerinden biri.Dolayısıyla şehirler arası yollarda bile insanları toplu taşımaya yönlendirmek lazım. Türkiyenin 81 iline, bütün kazalarına giden ciddi bir karayolu ağında otobüs işletmeciliği var. Gençlerde böyle bir algılama yaratmak istiyoruz. Toplu taşımanın güzelliğinden bahsedebilmek için böyle bir proje geliştirdik.” diyerek sözlerini tamamladı.
Haber: Gürkan Kartal
Otomotiv ve Turizm Bölüm Sorumlusu
Haber: Gürkan Kartal
Otomotiv ve Turizm Bölüm Sorumlusu