Daha çok yerli malzeme, yerli mühendislik ve yerli proje tedarikini milli hedef ilan eden Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD), İTO’da yeni tedarikçi firmaları ile tanıştı.
Yerli üretim seferberliği projesi kapsamında; İstanbul Ticaret Odası’nda TCDD için düzenlenen Tedarikçi Günleri etkinliğinin açılış konuşmasını, İTO Yönetim Kurulu Sayman Üyesi Hasan Erkesim yaptı. Erkesim, İTO’nun yerlileştirmeyi stratejik bir adım olarak gördüğünü belirterek, “Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile ortaklaşa kurduğumuz Teknopark İstanbul’da önemli çalışmalar yapıyoruz. İTO Sanayi İhtisas Komitesi’nde de yerli üretim merkezde. Amacımız ithal ettiğimiz ürünleri Türkiye’de üretmek” diye konuştu.
DAVET EDİYORUZ
İkili görüşmelerden önce katılımcı firmalara sunum yapan TCDD Genel Müdür Yardımcısı Murat Kavak, milli hedeflerinin ihtiyaçlarını Türkiye içinden karşılamak olduğunu belirterek, İTO TYSB üyesi firmaları TCDD’ye davet etti. Kavak, şunları söyledi: “Üretim hatlarımızı yerinde görün. Birebir istişare edin. Ne tür katkılarda bulanabileceğinizi bizimle paylaşın. Demiryolu ağımızı 2023 hedefleri çerçevesinde 25 bin kilometreye çıkaracağız ve yaklaşık 150 milyar TL’lik yatırım yapacağız” dedi.
‘HIZLI AĞ’ UZUYOR
Kavak, Ankara-Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya ve Konya-Eskişehir-İstanbul Yüksek Hızlı Demiryolu hatlarının hizmete açıldığını, toplam bin 213 kilometre YHT hattı inşa edildiğini ve bugüne kadar 10 bin kilometre konvansiyonel demiryolu hattının yenilendiğini söyledi. Kavak, “İnşa halindeki yüksek hızlı, hızlı ve konvansiyonel demiryolu hatlarımızın toplam uzunluğu 3 bin 713 kilometre oldu. Şimdi bu ağı Ankara’dan İzmir’e, Sivas’tan Ankara’ya uzatıyoruz. Ankara YHT Gar’ı 29 Ekim’de açtık” diye konuştu.
YERLİ ÜRETİM ARAÇLARI
Milli Yüksek Hızlı Tren, Milli EMU/DMU ve Milli Yük Vagonu proje çalışmalarının hızla sürdüğünü belirten Kavak, şu bilgiyi verdi: “Yerli üretim ve milli araçların üretimiyle ilgili önemli çalışmalar yapıyoruz. Dizel ve elektrikli lokomotiflerde yüzde 30 olan yerlilik oranını yükselteceğiz. TÜLOMSAŞ, üniversite ve özel sektör firmaları ile çözüm ortaklıklarımız ile tasarım ve dizaynda yüzde 100 yerli Tadns tipi Manyezit Vagonu, Balast Vagonu ürettik” dedi.
İLK YERLİ TREN SETİ
TÜVASAŞ’ta Anadolu ismi verilen 24 tren setinin ilk defa yerli olarak üretildiğini ifade eden Kavak, “Dizel Tren Setlerin üretiminde kullanılan komponentlerin sayısal olarak yaklaşık yüzde 70’ini yerli tedarikçilerden alıyoruz. Dizel Tren Setlerin üretiminde parasal olarak işçilik dahil yerlilik oranı yüzde 40” dedi.
VAGONDA YÜZDE 80 YERLİ
Türkiye’nin yük vagonunda yüzde 80-100 arası yerli payına ulaştığını, yolcu vagonlarında yerli payının yüzde 80 olduğunu belirten Kavak, şunları söyledi: “Kendi rayımızı üretiyoruz ve sertleştirilmiş ray üretimi ile ilgili çalışmalarımız tamamlanmak üzere. Milli Yüksek Hızlı Tren ile Yeni Nesil Milli Elektrikli ve Yeni Nesil Dizel Tren Setleri çalışmalarımız sürüyor. TÜDEMSAŞ’ta üretilen Yeni Nesil Milli Yük Vagonu lansmanını 23 Mart’ta yaptık.”
OTOBÜS SANAYİMİZİ DE BEKLİYORUZ
Murat Kavak, “Türkiye’de otobüs sanayinde yer alan firmalarımızı demiryoluna bekliyoruz. Dişli grubu, fren sistemleri, kapılar, körükler gibi ithal ettiğimiz bazı ürünleri üretebilirler” dedi.
MİLLİ SİNYALİZASYONLA YÜZDE 67 TASARRUF
BİLGEM ve İTÜ işbirliği ile devreye alınan Milli Demiryolu Sinyalizasyon Projesi ile maliyet yüzde 67 azaldı. TCDD, milli sinyalizasyon ile kilometre maliyetini 1 milyon 173 bin TL’den 430 TL’ye indirdi.