Türkiye Yeşilay Cemiyeti Başkanı Prof. Dr. M. İhsan Karaman, “Kabinde olay çıkış sebepleri arasında ilk sırada yüzde 38 ile sigara içme kavgası, hemen ardından ise yüzde 20 ile aşırı alkol tüketimi var. Uçuş güvenliğini sağlamak için uçaklarda içki tüketimi limitli olmalı ya da ücretli olarak sunulmalıdır.” dedi.
Aşırı alkollü yolcuların uçakta çıkardığı olaylar son yıllarda büyük bir artış gösterdi. Bu olayların bir kısmı kabin ekibinin emniyetinin yanında yolcuların hayatını da tehlikeye atıyor. Birçok ülkenin konu ile ilgili ciddi tedbirler almaya başladığını belirten Prof. Dr. İhsan Karaman, “Uçuş güvenliği için alkolla ilgili tedbirler ülkemizde de alınmalıdır. Uçuş güvenliğini sağlamak için uçaklarda içki tüketiminin limitli olması gerekiyor. Ya da içkinin ücretli olarak sunulabilir. Bu şekilde uçaklarda özellikle aşırı alkol tüketimin önüne geçilebilir.” diye konuştu.
Bazı yolcuların da uçuş korkusunu yenmek için kontrolsüz olarak alkol tüketimine yönelebildiğini söyleyen Karaman, havayolu şirketlerinin bu kişilere yardımcı olma konusunda yeni stratejiler geliştirmesi gerektiğini vurguladı.
Kabinde olay çıkış sebepleri arasında ilk sırayı yüzde 38 ile sigara içme kavgasının aldığını aktaran Karaman, “Hemen ardında ise yüzde 20 ile ilk sıralarda aşırı alkol tüketimi var. Bir İngiliz havayolunun istatistiklerine göre aşırı alkollü yolcuların çıkardıkları olaylarda bir yılda yüzde 400 artış oldu.” ifadesini kullandı.
DÜNYADA NASIL ÖNLEMLER ALINIYOR?
Air France yolcuların içkili halde uçağa binmesini önlemek için kontrolleri arttırıyor ve kabin ekibi psikoloji eğitimi görüyor.
American Airlines, Delta, Cathay Pacific polisiye tedbirleri daha da ileriye götürüyor ve sorunlu yolcuyu kelepçeyle koltuğuna bağlıyor. Başta, İngiliz ve Amerikan havayolu şirketleri 'kara liste' hazırlıyorlar. Çok sorun çıkarmış yolculara bilet satmıyorlar. Air France kabinde yaşanan olayları örtbas etme devrini kapattı. Olay çıkaran yolcu inişte polise teslim ediliyor ve hemen kanuni işlem başlatılıyor.
Birçok havayolu 'müşteri daima haklı' anlayışından vazgeçiyor. Olay çıkaran yolcular için pilota geniş yetki veriyor. Olay çıkaran yolcunun uçuşun sonuna kadar kontrol altında tutulmasını sağlamak yerine hemen zorunlu inişle polise teslimini istiyorlar.
Bazı havayolu şirketleri uzun uçuşlarda uçaklarında bir güvenlik görevlisi bulundurmaya başladılar. Saldırgan yolcuya bu profesyonel görevli müdahale ediyor, sonuca pilotla birlikte karar veriyorlar.
ALKOLLÜ YOLCULARIN ÇIKARDIĞI OLAYLAR
07 Şubat 2013
Türk Hava Yolları'nın Guangzhou-İstanbul seferini yapan yolcu uçağında alkolün etkisiyle eline geçirdiği cam parçasıyla görevli hostese saldıran yolcu etkisiz hale getirildi.
12 Ocak 2013
Türkiye’de cep telefonlarını kapatmayıp uykuya dalan, uçak görevlilerinin uyarılarını dikkate almayan iki kişi, uçağın iniş yapmasının ardından kendilerine tepki gösteren yolcuları tartakladı. İki kişi havaalanında gözaltına alınırken, 1 kişi hafif yaralandı.
06 Ocak 2013
İzlanda-New York seferini yapan uçakta olay çıkaran bir yolcu, mürettebat tarafından uçağın koltuğuna bağlandı. Mürettebat, sarhoş yolcunun ağzını ve vücudunu bantlarla bağladı.
18 Kasım 2012
Delta Havayollarına ait bir uçakta, Ukrayna asıllı aşırı alkollü bir yolcu acil çıkış kapısını açmaya yeltendi. Yolcu daha sonra verdiği ifadesinde uçağın kanadının alev aldığını gördüğünü söyledi.
21 Aralık 2010
Türk Hava Yolları’nın (THY) İstanbul-Hartum (Sudan) seferini yapan uçağında bulunan aşırı alkollü Nijeryalı bir yolcunun diğer yolculara saldırması nedeniyle kaptan pilot kalkıştan vazgeçti.
07 Kasım 2009
Brüksel-Eskişehir seferini yapan Türk Hava Yolları'na (THY) ait uçağa alkollü binip, sigara içerek, hosteslere hakaret eden yolcu, Eskişehir'de polis tarafından gözaltına alındı.