Yabancı akademisyen hakkımızı dolduramadık

YÖK Başkanvekili Çalış, " Ülkedeki öğretim üyesi sayısının 120 bin civarında olduğunu söylersek bunun yüzde 2’si oranında yabancı öğretim üyesi bulundurabiliriz. Fakat, biz bu rakamı henüz dolduramadık" dedi.

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanvekili Prof. Dr. Şaban Çalış, Türkiye’nin eğitimde uluslararasılaşmada geri kalmasındaki  temel sorununun akademi ve ilmiye sınıfıyla ilgili olduğunu söyleyerek, Türkiye’de yeterince yabancı öğretim üyesi bulunmadığını belirtti.

 
İstanbul Üniversitesi (İÜ) Kongre ve Kültür Merkezi’nde yapılan  Üniversitelerde Uluslararasılaşma Sorunları Çalıştayı’nın açılışında konuşan  Çalış, uluslararasılaşma kavramının bilimsel bilgi ve akademik deneyiminin  küresel ölçekte paylaşılarak, öğretim elemanları ile öğrenciler arasındaki  iletişimi sağlama ve rekabeti arttırma amaçlarını kapsadığını söyledi.
         
”Teknoloji değişime zorluyor”
Dünyadaki öğrenci sayısının 2012’de tahmini olarak 200 milyona ulaştığını  ifade eden Çalış, uluslararasılaşmanın dinamiğini oluşturan teknolojik  gelişmelerin, yükseköğretim sistemini temelden değiştirmeye zorladığını  belirtti.
 
Uluslararası 3 milyon 700 öğrencinin 132 milyar dolarlık bir bütçe  ürettiğini belirten Çalış, şunları söyledi: ”2020 tahminleri ise, 7 milyon öğrenciden 300 milyar dolarlık bir  bütçedir. Peki bu bütçeden kim pay alıyor? ABD birinci, tabii ki sürpriz değil.  Bu ülke, 750 bin civarında uluslararası öğrenciye sahip. İkinci Birleşik Krallık,  460 bin civarında uluslararası öğrenciye sahip. Listede Fransa’yı, Çin ve  Avustralya takip ediyor.”
         
"Sorun akademi ve ilmiyede"
Çalış, Türkiye’nin yurt dışına üniversite öğrencisi gönderen ülkeler sıralamasında ilk beşte yer almasına karşılık öğrenci alan ülkeler sıralamasında ilk 10’a giremediğini kaydetti.
 
Türkiye’nin eğitim alanındaki uluslararasılaşmada geri kalmasındaki temel  sorununun kendilerinin de yer aldığı akademi ve ilmiye sınıfında olduğunu  söyleyen Çalış, şöyle devam etti: ”1982’den sonra yapılan YÖK’le ilgili ilk düzenlemelerden biri  yükseköğretimde yabancı çalıştırılmasıyla ilgiliydi. Yabancı öğretim üyesi,  Türkiye’deki öğretim üyelerinin aldığı maaşın 6 katı kadar ücret alabilecekti.  Kanunlara göre Türkiye’de öğretim üyesi sayısının yüzde 2’si nispetinde yabancı  öğretim elemanı çalıştırılabilir. Ülkedeki öğretim üyesi sayısının 120 bin civarında olduğunu söylersek bunun yüzde 2’si oranında yabancı öğretim üyesi  bulundurabiliriz. Fakat biz, bu rakamı henüz dolduramadık”
         
İÜ Rektörü Prof. Dr. Yunus Söylet ise, ’tersine beyin göçünü’  hızlandırmak, yurt dışından Türkiye’ye dönmek isteyen araştırmacıları  cesaretlendirmek ve onları motive etmek için birçok mevzuat eksikliğinin olduğunu söyledi.
 
Çalıştay eğitim konusunun tartışıldığı oturumla devam edecek.
İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Eğitim Haberleri

İstanbul’daki Görevine yeni başlayan Murat ATAŞCI öğrencilere sınav kaygısı konulu seminer verdi.