Uçak kaçırmaya kalkışanlar yanıyor
Yolcu uçaklarının ‘hava korsanı’ diye tabir edilen kişilerce kaçırılmasına karşı hukuki ve güvenlik tedbirleri artırıldı.
Ayrıca uçağa geç kalan bazı yolcuların ‘bomba ihbarları’ yapması da ağır cezalarla büyük oranda engellendi. Kimi ülkeler, uçak kaçıranlara idam cezası uygularken, korsanların çoğu müebbet hapse mahkûm ediliyor.
Dünyada ilk hava korsanlığı vakası 1931 yılında devrimcilerin Peru’da propaganda amaçlı yolcu uçağı kaçırmasıyla başladı. Bugüne kadar yaşanan binden fazla hava korsanlığı vakasının en kanlısı, 11 Eylül 2011 tarihinde uçaklarla ABD’ye yapılan saldırılar oldu.
Havalimanlarındaki güvenlik duvarlarını aşarak uçağa silah ya da bomba düzenekleriyle binen teröristlerin, yakalandıktan sonra hukuki yetersizlikten dolayı beklenen cezaları almamaları uzun süre tepki çekti. Uçak kaçırma girişimlerinin bazıları da oyuncak ayı, oyuncak silah, el bombası görünümündeki eşyalarla gerçekleştirildi. Cezalardaki caydırıcılık eksikliği ‘uçağa binmekte geciken kimi yolcuların’ da kalkışı durdurmak için bomba ihbarları yapmasına neden oldu.
Hava korsanlığına karşı ilk yasal düzenleme 1961 yılında Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından ABD’de yapıldı. Dünyada uçak kaçırma iki kutuplu dünyanın da etkisiyle en fazla 1961 ile 1972 yılları arasında yaşandı.
Ancak Havayoluyla Uluslararası Taşımaya İlişkin Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkında Sözleşme’nin (Montreal Sözleşmesi) imzalanmasıyla alınan ve sürekli güncellenen tedbirlerin uygulanmasıyla uçak kaçırma eylemleri önemli ölçüde engellendi. ABD’de uçaklarla düzenlenen 11 Eylül terör saldırılarının ardından havalimanları ve uçaklardaki güvenlik önlemleri sıklaştırıldı. Geliştirilen yeni teknolojilerle; yolcu, bavul ve uçaklar en ince ayrıntıya kadar aranmaya başlandı.
TÜRKİYE’DE UÇAK KAÇIRMA OLAYLARI
Türkiye’de 1972 yılından bugüne kaydedilmiş 20 uçak kaçırma vakası yaşandı. İstanbul-Ankara seferini yapan 4 hava korsanı, Deniz Gezmiş ve arkadaşlarının serbest bırakılması için THY uçağını Sofya’ya kaçırdı.
En çok konuşulan kaçırma ise 18 Ağustos 2007 tarihinde Lefkoşa’dan İstanbul’a gitmekte olan Atlasjet uçağının El Kaide üyesi olduklarını belirten Suriyeli ve Şanlıurfalı iki hava korsanı tarafından İran’a kaçırılmak istenmesiyle yaşandı. Pilotun yakıt ikmali yapma bahanesiyle uçak Antalya Havalimanı’na indi. Kargaşa çıkması üzerine pilot dahil yolcuların çoğu uçaktan kaçtı. Korsanlar, rehin tuttukları 4 hostes ve 2 yolcuyu da bıraktıktan sonra teslim oldu.
21 Ekim 2009 günü yaşanan son olayda ise Sudan uyruklu korsan, Mısır Havayolları’nın İstanbul’dan Kahire’ye giden uçağını, yemek servis tabağındaki metal bıçak ile yolcu ve kabin ekibini tehdit ederek, Kudüs’e indirmek istemişti. Güvenlik güçlerinin müdahalesiyle korsan etkisiz hale getirilip, yolcular kurtarılmıştı.
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.